ارتباطات بی سیم (Wireless Communications) انتقال اطلاعات از راه دور بدون استفاده از هادی های الکتریکی یا سیم است. به جای یک اتصال فیزیکی، داده ها از طریق سیگنال های الکترومغناطیسی پخش می شوند که از امکانات ارسال به دستگاه های میانی و کاربر نهایی پخش می شوند. رایج ترین فناوری های بی سیم از امواج رادیویی استفاده می کنند.

با امواج رادیویی، فواصل می تواند کوتاه باشد، مانند چند متر برای بلوتوث یا تا میلیون ها کیلومتر برای ارتباطات رادیویی در اعماق فضا. این شامل انواع مختلفی از رادیوهای دو طرفه ثابت، سیار و قابل حمل، تلفن های همراه، دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) و شبکه های بی سیم است. نمونه های دیگر فناوری بی سیم شامل واحدهای GPS، درب بازکن گاراژ، ماوس کامپیوتر بی سیم، کیبورد و هدست، تلویزیون ماهواره ای و تلفن های بی سیم است.

کاربردها

ارتباطات بی سیم به دلیل کاربردهای گسترده در دنیای امروزی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. در بسیاری از صنایع مانند حمل و نقل هوایی، نظامی، بهداشت و درمان و مخابرات استفاده می شود. همچنین برای ارتباطات شخصی مانند تلفن های همراه، تلفن های بی سیم و اتصالات اینترنت بی سیم استفاده می شود. ارتباطات بی سیم در اتوماسیون خانگی مانند سیستم های امنیتی خانه و کنترل وسایل از راه دور نیز استفاده می شود.

مزایا

ارتباطات بی سیم مزایای زیادی نسبت به ارتباطات سیمی دارد.

  • مقرون به صرفه تر است
    ارتباط سیمی مستلزم استفاده از سیم های اتصال است. در شبکه های بی سیم، ارتباطات نیازی به زیرساخت های فیزیکی دقیق یا شیوه های تعمیر و نگهداری ندارد. از این رو هزینه کاهش می یابد.مثال – هر شرکتی که خدمات ارتباطی بی سیم ارائه می دهد هزینه زیادی متحمل نمی شود و در نتیجه می تواند با توجه به هزینه های مشتری خود هزینه ارزانی دریافت کند.
  • انعطاف پذیری بیشتری دارد
    ارتباطات بی سیم به افراد امکان می دهد بدون توجه به موقعیت مکانی خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای ارسال و دریافت پیام نیازی به حضور در دفتر یا باجه تلفن نیست.معدنچیان در مناطق دورافتاده می توانند برای تماس با عزیزان خود به تلفن های ماهواره ای تکیه کنند و از این رو با حفظ ارتباط آنها با افرادی که برایشان مهم هستند، به بهبود رفاه عمومی آنها کمک کنند.

     

  • راحت‌تر است
    وسایل ارتباطی بی‌سیم مانند تلفن‌های همراه بسیار ساده هستند و بنابراین به هر کسی اجازه می‌دهند در هر کجا که هستند از آن‌ها استفاده کنند. برای دریافت یا ارسال پیام نیازی به اتصال فیزیکی چیزی نیست.مثال – خدمات ارتباطات بی سیم را می توان در فناوری های اینترنتی مانند Wi-Fi نیز مشاهده کرد. بدون هیچ کابل شبکه ای که مانع حرکت نمی شود، اکنون می توانیم تقریباً با هر کسی، در هر مکان و در هر زمان ارتباط برقرار کنیم.

     

  • سرعت بالایی دارد
    بهبود در سرعت نیز قابل مشاهده است. اتصال به شبکه یا دسترسی به دقت و سرعت بسیار بهبود یافته است.مثال – یک کنترل از راه دور بی سیم می تواند یک سیستم را سریعتر از یک کنترل سیمی کار کند. اگر مشکلی پیش بیاید، کنترل بی سیم یک ماشین می تواند به راحتی کار آن را متوقف کند، در حالی که عملکرد مستقیم نمی تواند به این سرعت عمل کند.

     

  • دسترسی آسان
    فناوری بی سیم به دسترسی آسان کمک می کند زیرا مناطق دورافتاده ای که خطوط زمینی نمی توانند به درستی تنظیم شوند، به راحتی به شبکه متصل می شوند.مثال – در مناطق روستایی، آموزش آنلاین اکنون امکان پذیر است. مربیان دیگر نیازی به سفر به مناطق دوردست برای آموزش دروس خود ندارند. با تشکر از پخش زنده ماژول های آموزشی آنها.

     

  • اتصال مداوم
    اتصال مداوم همچنین تضمین می کند که مردم می توانند نسبتاً سریع به شرایط اضطراری پاسخ دهند.مثال – یک تلفن همراه بی‌سیم می‌تواند اتصال ثابت شما را تضمین کند، هر چند از مکانی به مکان دیگر یا در حین سفر حرکت می‌کنید، در حالی که یک خط زمینی سیمی نمی‌تواند.

معایب

ارتباطات بی سیم نیز دارای معایبی است.

1. امنیت: شبکه های بی سیم نسبت به شبکه های سیمی در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیرتر هستند. هکرها به راحتی می توانند داده های ارسال شده از طریق یک شبکه بی سیم را رهگیری کنند و سرقت اطلاعات محرمانه را آسان تر کنند.

2. تداخل: شبکه های بی سیم مستعد تداخل سایر شبکه ها و دستگاه های بی سیم مانند تلفن های بی سیم و مایکروویو هستند. این می تواند باعث کندی سرعت اتصال و قطع شدن اتصالات شود.

در نتیجه، ارتباطات بی سیم یک فناوری مهم است که مزایا و معایب زیادی دارد. در بسیاری از صنایع استفاده می شود و در دنیای امروز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

 

در مورد برق شهری اینجا بخوانید